W Poznaniu „Zapiski z wygnania” zaprezentowaliśmy w 2019 roku. Odbiór spektaklu był niezwykły, długie brawa na stojąco, wzruszenie i podziw. Później rozlegały się głosy: „ten spektakl powinien zobaczyć każdy”. Nie ulega wątpliwości, że siłą tego spektaklu jest po prostu Krystyna Janda i Jej niezwykła kreacja aktorska, dzięki której tak niełatwy tekst dociera do każdego widza. To jeden z tych spektakli, który chce się oglądać wielokrotnie.
Zapraszamy serdecznie!
Renata Pepka-Stróżyk i Magdalena Nowecka
Adaptacja: Magda Umer i Krystyna Janda
Reżyseria: Magda Umer
Obsada:
Krystyna Janda i Janusz Bogacki z zespołem muzycznym w składzie: Tomasz Bogacki (gitara), Paweł Pańta (kontrabas), Bogdan Kulik (perkusja), Marek Zebura (skrzypce)
Krystyna Janda stoi na scenie w zwykłej czarnej sukience. Stoi i mówi, czasem sięgnie po papierosa, czasem zaśpiewa. Na scenie dzieje sie tak niewiele i tak wiele zarazem. Słowa, które padają ze sceny tną ciszę. Wzruszają, poruszają i hipnotyzują widzów. Nikt nie sięga po smartfona, nie patrzy na zegarek, nie rozmawia. Tak wielka jest siła tego spektaklu.
„Zapiski z wygnania” w reż. Magdy Umer w roli głównej z Krystyną Jandą właśnie takie są: doskonale ubogie w formę i bogate w poruszającą treść. Scena jest niemalże pusta, mikrofon, stolik z paczką papierosów i tyle. Ale reżyserka i aktorka świadomie i bezbłędnie wykorzystują technikę – przysłaniają w połowie przezroczystym ekranem scenę i wyświetlają na nim zbliżenia twarzy Jandy podczas monologu albo archiwalne zdjęcia. Dzięki temu wyraźnie widzimy, że każdy gest, półuśmiech, każde zmrużenie oka jest po coś.
„Ile cierpienia można znieść, zanim się nie oszaleje? Powychodzili z lasów, z dziur w ziemi, z szaf, piwnic i strychów, wyszli półżywi z obozów, wrócili z Syberii i Kazachstanu, do domu, do Polski. A potem, przez następne dwadzieścia trzy lata nie wyjechali (…). Chcieli mieszkać tutaj, tu, gdzie się urodzili ich rodzice i gdzie się urodziły ich dzieci – my. Po wojennej gehennie, po latach cierpienia i strachu, mimo wszystko jeszcze raz zadecydowali, że Polska to ich kraj. I tych ludzi po 1968 roku Polska wyrzuciła”. Sabina Baral.
Krystyna Janda została uhonorowana indywidualną nagrodą aktorską za rolę w spektaklu „Zapiski z wygnania” w 24. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Czas trwania: 100 minut, bez przerwy
Rezerwacja biletów bezpośrednio u organizatora:
rezerwacja@gruv-art.com.pl
Bilety w cenie: Parter: 170zł Balkon: 140 zł i 110 zł
Bilety do kupienia przez: https://gruvart.bilety24.pl/
www.bilety24.pl
Producent spektaklu: Teatr Polonia w Warszawie
Organizator: GRUV ART office@gruv-art.com.pl
Patroni medialni: IKS, kulturapoznan.pl, WTK, epoznan.pl, SUKCES PO POZNAŃSKU
Książka Ryszarda Kapuścińskiego na podstawie, której powstał ten paradokument sceniczny to fabularyzowany reportaż o dworze cesarza Hajle Sellasje I, który rządził w Etiopii w latach 1930–1936 i 1941–1974. Opowieści dworzan o strachu, służalczości, donosach, pochlebstwach i staraniach o cesarską łaskę układają się w historię o kulisach skorumpowanej władzy.
Łatwo znaleźć w tym tekście polityczne konteksty dotyczące ideologii, systemów czy partii rządzących. Jeszcze łatwiej byłoby też dopasować do bohaterów powieści konkretne osoby ze świata polityki, jednak twórcy spektaklu nie na tym chcą skupić uwagę widzów.
„Cesarz” jest bowiem idealnym materiałem do opowiedzenia o naturalnej, a zarazem ułomnej cesze ludzkiego charakteru, jaką jest potrzeba narzucania innym własnej woli. Udowadniania za wszelką cenę, że coś od nas zależy, że choćby najmniejsza decyzja jest naszą decyzją.
REALIZATORZY
Scenariusz wg książki Ryszarda Kapuścińskiego,
Reżyseria, reżyseria świateł: Cezi Studniak
Muzyka: Wojciech Krzak, Maja Kleszcz
Scenografia: Michał Hrisulidis
Kostiumy: Barbara Sikorska-Bouffal
Ruch sceniczny: Barbara Olech
Asystent reżysera: Michał Szymański
Konsultanka intymności: Marzena Kopczyńska-Urlich
Przygotowanie wokalne: Maja Kleszcz, Tomasz Leszczyński
Twórca oil can guitar: Mikołaj Sikorski
„Thrill me. Historia Leopolda i Loeba” to historia legendarnego duetu, tak zwanych „zabójców dreszczyku emocji”, który w latach 20. popełnił jedną z najgłośniejszych zbrodni XX wieku. Jest rok 1924, w Chicago powstaje plan na zbrodnię doskonałą, motywowaną przeświadczeniem o byciu nadczłowiekiem.
Jego autorami są Nathan Leopold i Richard Loeb – pochodzący z dobrych domów studenci, nazwani później przez historię „The Thrill Killers„. Ich historia, wielokrotnie podejmowana przez popkulturę, stanowiąca inspirację dla filmu „Sznur” Alfreda Hitchcocka czy „Funny Games” Michaela Hanekego, doczekała się polskiej, teatralnej inscenizacji.
Polska prapremiera sztuki autorstwa Stephena Dolginoffa odbyła się 16 października 2020 roku w Mazowieckim Teatrze Muzyczny im. Jana Kiepury. „Thrill me” w reżyserii Tadeusza Kabicza to studium wieloznacznej, toksycznej relacji dwojga młodych ludzi, którzy natchnieni filozofią Nietzschego, pragną udowodnić swoją wyższość nad prawem, społeczeństwem i przede wszystkim drugim człowiekiem.
To historia chłopców z sąsiedztwa, spragnionych sensacji i szukających wartości swojego życia w zbrodni. Ale przede wszystkim to uniwersalna opowieść o potrzebie bliskości, która ulega chorej manipulacji i niebezpiecznej idei.
REALIZATORZY
Reżyseria: Tadeusz Kabicz
Koncepcja sceniczna: Tadeusz Kabicz, Maciej Pawlak
Obsada: Maciej Pawlak, Marcin Januszkiewicz
z gościnnym udziałem: Filipa Kosiora i Mirosława Zbrojewicza
Fortepian: Karina Komendera
Animacje: Karolina Jacewicz
Reżyseria świateł: Dariusz Albrycht
Autorka przekładu na język polski: Małgorzata Lipska
Autorski spektakl Wojciecha Kościelniaka, będący spektaklem dyplomowym Państwowego Policealnego Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej
w Gdyni. Adaptacja biblijnej historii o zdobyciu przez Izraelitów miasta Jerycho. Komentarz do panującego w kościele chrześcijańskim rozłamu na część ubogą, pokorną i silną, karzącą. Na ile religia katolicka oparta jest na miłosierdziu,
a na ile – na poczuciu władzy? Docenione przez krytyków widowisko dekorowane piaskiem…
Współprodukcja Teatru Muzycznego w Gdyni, Państwowego Policealnego Studium Wokalno – Aktorskiego w Gdyni i Stowarzyszenia „Baduszkowcy”
REALIZATORZY
Scenariusz i reżyseria: Wojciech Kościelniak
Muzyka: Mariusz Obijalski
Choreografia: Mateusz Pietrzak
Scenografia i kostiumy: Bożena Ślaga
Asystent reżysera: Katarzyna Witkowska
Reżyseria światła: Tadeusz Trylski
Ludzie inteligentni
To spektakl o tym, że nie ma nudnych związków – są tylko mało kreatywni partnerzy. A kto kocha, ten błądzi…
Faza dojrzałej harmonii nie zadowala ludzi inteligentnych. Dlatego gdy tylko w ich relacjach zaczyna panować spokój, bohaterowie komedii szukają sposobu na zmianę sytuacji. David podejmuje decyzję o rozstaniu ze swoją długoletnią partnerką Chloe. Brak sprzeciwu z jej strony zupełnie go zaskakuje. Ich przyjaciele oraz ich partnerki mnożą teorie i domysły. Może ona go zdradza – sugerują kumple. Może oni wszyscy zdradzają – zastanawiają się w trakcie babskich wieczorów przyjaciółki.
Trzy pary prowadzą rodzaj gry i, jak w reakcji łańcuchowej, kryzys jednego związku wywołuje kolejny. Mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus… A nas jak zwykle będą śmieszyć do łez nieudolne próby odkrywania tych obcych sobie planet.
Twórcy teatralnych hitów „Boeing, Boeing” oraz „Imię” zapraszają na kolejną przebojową komedię w gwiazdorskiej obsadzie.
Obsada:
Magdalena Stużyńska /Paulina Holtz
Mariusz Witkowski/Szymon Bobrowski
Rafał Królikowski/Adam Krawczuk
Olaf Lubaszenko/Bartłomiej Topa/Piotr Borowski
Autor przekładu: Irma Helt
Reżyseria: Olaf Lubaszenko
Scenografia: Justyna Woźniak
Kostiumy: Tomasz Jacyków
Muzyka: Szymon Wysocki
Produkcja: Tito Productions – Katarzyna Fukacz, Damian Słonina
Czas trwania: 90 minut bez przerwy
Wąsik, ach, ten wąsik… Potrafi sporo namieszać! Nie tylko wywoła dodatkowy stres w oczekiwaniu na przyszłego teścia, ale też sprowokuje wiele komicznych sytuacji. A co najważniejsze – pomoże głównemu bohaterowi stać się mężczyzną!
Młody, wyjątkowo nieasertywny, bezrobotny mężczyzna przygotowuje się na pierwszą wizytę przyszłego teścia. Narzeczona i bezrobotny kumpel – lokator oraz nadto gadatliwy sprzątacz nie pomagają w tym trudnym dniu. Napięcie rośnie z każdą chwilą!
Co gorsza – w krytycznym momencie zawodzi maszynka do golenia, pozostawiając na twarzy bohatera wąsik. Nowy zarost nieoczekiwanie prowokuje przezabawne sytuacje. Ale to nie wszystko! Okazuje się, że wąs pozwala chłopakowi wreszcie zmienić się w mężczyznę, choć nie jest to łatwa droga…
Dobrego zakończenia można się spodziewać, a o co chodzi z tym wąsikiem – dowiecie się, oglądając przezabawny spektakl.
Obsada:
Marta Wierzbicka/Milena Staszuk
Mirosław Baka/Radosław Pazura /Adam Krawczuk
Jan Jankowski/Jarosław Boberek
Rafał Cieszyński/Maurycy Popiel
Michał Koterski
Autorzy: Sacha Judaszko i Fabrice Donnio
Reżyseria: Jan Jankowski
Czas trwania: 110 minut z przerwą
Oszuści
Trzy związki: dwa małżeństwa i młodzi kochankowie stojący przed decyzją – ślub czy rozstanie? „Oszuści” to wspaniała komedia zbudowana na sieci małych i dużych kłamstw.
Michelle i Allen są ze sobą już dwa lata. Oboje mają wątpliwości, czy spędzić ze sobą resztę życia. Zwracają się po radę do swoich rodziców. Czy mogą spodziewać się szczerej odpowiedzi? W ramach zacieśniania więzi organizują kolację, podczas której wszyscy mają się lepiej poznać. Ten wieczór wywróci ich życie (lub życie trzech par) do góry nogami.
W spektaklu „Oszuści” z dużą lekkością stawiane są trudne pytania – o kondycję współczesnej rodziny i małżeńską nudę.
Obsada:
Michalina Łabacz
Gabriela Muskała
Beata Ścibakówna
Piotr Grabowski
Filip Pławiak
Zbigniew Zamachowski
Produkcja: Och-Teatr
Reżyseria: Jan Englert
Przekład: Michał Ronikier
Scenografia: Arkadiusz Kośmider
Kostiumy: Dorota Williams
Opracowanie muzyczne: Agnieszka Szczepańska
Czas trwania: 120 min z przerwą